fingersättning och förflyttning

När man lärt sig några ackord vill man också använda rätt fingersättning och därefter börja kunna förflytta sig smidigt från ett ackord till ett annat. Dessa två saker följer delvis i varandra som vi ska se.

Fingersättning

På denna sida visas ackordgrepp där siffror visas och detta talar om för dig vilka fingrar som ska användas och hur de ska placeras. De är utmärkta med siffror 1-4:
info om fingrar med nummer
Tummen används alltså i regel inte utan ska vara placeras på baksidan eller kanten av gitarrhalsen som stöd för handen.

Observera dock att ett ackord inte alltid har en bestämd fingersättning utan beroende på omständigheter kan detta variera. Även om det inte behöver finnas en enda rätt fingersättning för varje ackord kan det vara bra att känna till några generella riktlinjer.

Regel nr 1: Den idealiska fingersättningen för ett ackord är den som gör att bytet till nästa ackord kan ske med minsta möjliga rörelse.
Regel nr 2: Så ofta som det är möjligt vill du ha ett ledigt finger disponibelt framför de andra fingrarna (dvs i riktning mot gitarrens kropp). Detta för att du kan kunna använda ett extra finger vid behov - till exempel för sus-ackord - vilket du inte kan göra ifall du håller det "bakom" de andra fingrarna.

Lägg märke till att regel två ibland kan kollidera med regel ett.

Förflyttning

Det fundamentala när det kommer till ackordbyten är ekonomi i rörelserna. Om det inte är nödvändigt ska du inte lyfta hela handen från greppbrädan utan bara flytta de involverade fingrarna till nya positioner.

Mitt tips är att du ska börja långsamt och till en början förflytta dig emellan två eller tre ackord. Vad du måste göra är att öva mycket och då kommer du successivt röra dig alltmer obehindrat från ackord till ackord.

Något som kan vara särskilt svårt är att byta mellan ett öppet ackord till barréackord och vice versa. När du gör dessa byten där du oftast måste flytta de flesta eller alla fingrarna till nya positioner är det extra viktigt att du låter fingrarna "arbeta i grupp", det vill säga att du grupperar dem redan då dem är på väg till nästa ackord för att sedan få dem att placera sig ungefär samtidigt och forma nästa ackordgrepp.