slash-ackord

Slash-ackorden är besläktade med de omvända ackorden, fast till skillnad mot dessa har slash-ackorden en basnot som inte ingår i det ursprungliga ackordet. Låt oss titta på ett exempel för att tydliggöra detta. Ackordet C/D är ett C-ackord med D som baston. I detta ackord ingår då D, C, E och G.

Dock är det så att spelar du i ett band kommer du fortfarande bara spela ett C-ackord eftersom basisten tar hand om bastonen D. Spelar du å andra sidan på egen hand får du spela samtliga fyra toner själv. Detta är inte helt nödvändigt då det inte kommer låta fullständigt galet om du bara spelar ett vanligt C-ackord, men du kommer upptäcka att det finns många möjligheter till att berika låtar med slash-ackord.

Några vanliga slash-ackord

slash-ackord 1
slash-ackord 2

Kommentar

D/B – det är givetvis också korrekt att spela X20232, fast det grepp som visas på bilden är enklare att använda vid förflyttningar, till exempel i sekvensen D – D/C – D/B.
Em/D – det är inget fel här utan ackordet spelas utan någon hjälp i form av ackordgrepp.
Am/G – ett grepp som innebär mindre sträckning med fingrarna och som också fungerar bra är 302010 där ringfingret flyttas upp till bassträngen i stället för lillfingret.

Ackordföljder med slash-ackord

Slash-ackord används ofta för att få mjuka övergångar mellan ackord. I stället för att direkt gå från C till Am kan ackordet C/B inskjutas emellan. Detta fungerar väl eftersom tonen B flankeras av just A och C. prova därför att spela: C - C/B - Am.

Ett annat exempel är att inskjuta G/F# emellan G och Em (F# ligger emellan dessa ackord i G-skalan). Ackordföljden är alltså: G - G/F# - Em.

Förklaring

Ibland kan en ackordanalys vara skriven som C följt enbart av /b. Detta är skrivet i förkortat form och innebär att du går från ackordet C till C/B.